Lipiec 2019. Nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
Posłowie
przyjęli część poprawek Senatu, w tym wydłużenie okresu
przygotowawczego dla firm audytorskich do 31 sierpnia 2020 r.
Jednym z punktów porządku obrad ostatniego posiedzenia Sejmu w dniu 19
lipca 2019 r. przed przerwą wakacyjną było sprawozdanie Komisji
Finansów Publicznych o uchwale Senatu w sprawie nowelizacji ustawy o
biegłych rewidentach. Posłowie zadecydowali m.in. o przyjęciu senackiej
poprawki dotyczącej wydłużenia terminu dostosowania się firm
audytorskich do nowej regulacji. Na przekształcenie organizacji
wewnętrznej, systemu wewnętrznej kontroli jakości oraz dokumentacji
firmy będą miały czas do 31 sierpnia 2020 r.
Ustawa zostanie teraz przez Marszałka Sejmu przesłana Prezydentowi RP.
Jeśli Prezydent zdecyduje się ją podpisać, wejdzie w życie dwa tygodnie
po publikacji w Dzienniku Ustaw.
Styczeń 2019. Schematy podatkowe (MDR)
Od 1 stycznia firmy muszą przekazywać Krajowej Administracji Skarbowej tzw. schematy podatkowe. Nowy wymóg ma ukrócić proceder wyłudzania podatków i pomóc w walce z tzw. agresywną optymalizacją. Raportowanie schematów podatkowych, zgodnie z założeniem ustawodawcy, dotyczy 3 kategorii podmiotów. Mianem promotora określono doradców podatkowych, radców prawnych czy adwokatów. Innymi słowy, jest to każda osoba, która opracowuje i udostępnia schemat podatkowy. W tym procesie udział biorą także podmioty wspomagające tj. biegły rewident lub księgowy prowadzący księgi rachunkowe. Obowiązek raportowania danych dotyczy też korzystających ze schematów podatkowych. Chodzi więc o podmiot, któremu udostępniane są schematy podatkowe.
Czym jest schemat podatkowy?
Odpowiedź na to pytanie bywa kłopotliwa, ze względu na szeroka definicję ustawową. W art. 86a § 1 pkt 9 Ordynacji podatkowej ustawodawca wyjaśnił co należy rozumieć pod pojęciem „schemat podatkowy”, jest to uzgodnienie, które:
• spełnia kryterium głównej korzyści oraz posiada ogólną cechę rozpoznawczą,
• posiada szczególną cechę rozpoznawczą, lub
• posiada inną szczególną cechę rozpoznawczą.
Nie można zatem mówić wyłącznie o korzyści majątkowej definiując schemat podatkowy, choć ta może z niego wynikać. Jest to także szersze pojęcie od optymalizacji czy obejścia prawa podatkowego. W objaśnieniach Ministerstwa Finansów wskazano, że uzgodnienie, które posiada ogólną cechę rozpoznawczą (a nie posiada szczególnej lub innej szczególnej cechy rozpoznawczej) musi również spełniać kryterium głównej korzyści , aby mogło zostać uznane za schemat podatkowy. Uzgodnienie w stosunku do którego została zidentyfikowana szczególna cecha rozpoznawcza lub inna szczególna cecha rozpoznawcza nie musi spełniać kryterium głównej korzyści, aby stanowić schemat podatkowy.
Maj 2017. Nowelizacja ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym
Sejm RP uchwalił nową ustawę o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym. Celem nowelizacji było wprowadzenie do polskiego porządku prawnego postanowień przepisów prawa UE z zakresu audytu obejmujących dyrektywę 2014/56/UE zmieniającą dyrektywę 2006/43/WE ws. ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych oraz rozporządzenie 537/2014 ws. szczegółowych wymogów dotyczących ustawowych badań sprawozdań finansowych jednostek interesu publicznego.
W ostatecznie przyjętej wersji złagodzono restrykcyjne zapisy dotyczące możliwości łączenia usług doradczych i audytowych dla jednostek zainteresowania publicznego. Ustawa dopuszcza m.in. wydawanie listów poświadczających niezbędnych przy prospektach emisyjnych, a biegli rewidenci będą mogli również świadczyć szereg usług o charakterze atestacyjnym.